Hvad sker der, når du er overstimuleret?

Bliver du sur? Hidsig? Træt? Eller måske ked af det? Få mine tre bedste tips til førstehjælp, når skaden er sket.  

Overstimulering er et vilkår, som mange sansestærke mænd og drenge må leve med. Alle kan blive overstimuleret, men sansestærke bliver det før andre. Vi bruger hjernen meget og den kræver rigtig meget energi. Overstimulering er den allerstørste udfordring ved karaktertrækket, da det virkeligt kan være afgørende for dit liv, om du er i balance eller ej. Alle de mange fordele, der er ved at være sansestærk, kan være helt fraværende, hvis du er overstimuleret. Omvendt kan du frigive et stort potentiale, hvis du sørger for at være i balance.

Overstimulering er en besked fra din krop om at noget er galt i dit system. Hvis du var en bilmotor, ville dit instrumentbræt fortælle dig, at du er ved at løbe tør for brændstof. Måske kører du på reservetanken. Eller på dampene. Og nu er det vigtigt, at du enten holder op med at bruge brændstof eller får tanket op. Allerhelst begge dele.

Mens bilens instrumentbræt fortæller ret entydigt, hvad der er galt, kan det være noget sværere at tolke signalerne fra et menneske. Dels er signalerne meget individuelle og dels kan de betyde så meget andet også. Det var ellers smart, hvis vi havde et helt tydeligt og objektivt signal – for eksempel hvis ørerne blev grønne. Vi har ikke denne indikator, men du kan godt komme et stykke ad vejen ved at lære dine helt egne signaler at kende.  

For hvis du bare kører videre på reservetanken, vil du på et tidspunkt opleve, at motoren begynder at hakke og senere gå helt i stå.

Her er de vigtigste af mine signaler:

  • Jeg får det varmt
  • Jeg får tunnelsyn
  • Der breder sig en form for mørke over bevidstheden, som om blodtrykket er lavt
  • Der er ting, jeg får svært ved – for eksempel hovedregning (som jeg ellers er god til)
  • Jeg bliver utålmodig, irritabel, træt og anspændt.

Hvis jeg skal præstere, mens jeg er overstimuleret, kræver det helt vildt meget nærvær og helt vildt mange kræfter. Hvis jeg for eksempel skal lave hovedregning, skal jeg have et ekstraordinært tag i mig selv og tvinge mig selv til at løse opgaven – ellers vil mit system bare afvise den som noget perifert i min bevidsthed.

Andre nævner rødmen, skælven, hjertebanken, rystende hænder, tåget tænkning, uro i maven, muskelspænding og sved i hænderne eller på andre dele af kroppen.

Når du er overstimuleret, er du ikke dig selv

Jeg kan godt lide at lave mad og overraske min kone med nye retter. Kort tid efter min nye viden om at jeg er sansestærk, skulle jeg lave aftensmad. Det var en helt ny opskrift og vi havde desuden anskaffet en ny stavblender om formiddagen, som jeg skulle bruge til retten. At købe en ny gadget er for mig i sig selv overstimulerende, fordi jeg ikke bare lige kan købe den første den bedste, men helst skal sammenligne forskellige modeller på forskellige parametre. Så allerede inden madlavningen var jeg i underskud. Efter et stykke tid begynder jeg at blive træt og irritabel. Før i tiden ville det have accelereret og jeg ville have smækket med låger og været i dårligt humør med en dårlig stemning som resultat. Men nu kunne jeg erkende, at jeg var overstimuleret og bede min kone om hjælp. Vi fik sammen lavet det færdigt i god ro og orden og kunne hygge os med maden.

Det er tydeligt, at viden om dine egne signaler og reaktioner er en kæmpe hjælp

Vi er inde ved noget meget centralt for sansestærke mænds og drenges muligheder for at leve et godt liv: Hvis du er ude af balance, er det én form for tilværelse med frustrationer, ubevidste følelser og måske misbrug af diverse stimulanser. Hvis du har styr på dig selv, er der til gengæld mange sansestærke, som har et godt liv – også bedre end flertallet.

Her er mine tre bedste tips til førstehjælp, når skaden er sket:

  1. Stands ulykken eller stop med at bruge brændstof. Bevæg dig væk fra det, der overstimulerer dig. Allerhelst fysisk, hvis det er muligt og ellers kan du måske flygte ind i dig selv.
  2. Sig det højt. Sig til dig selv: Jeg er overstimuleret. Og endnu bedre: Sig det til din partner eller hvem du nu er sammen med i nuet. Det har en virkelig god effekt at hive din tilstand helt op i bevidstheden og kan faktisk fjerne noget af dramatikken, som rumsterer inde i dit hoved.
  3. Du har brug for at berolige dit nervesystem. Bevidst vejrtrækning med dybe åndedrag er én måde. En anden metode, som jeg selv bruger næsten hver dag, er akupressur. Du stimulerer kroppens meridianpunkter forskellige steder på kroppen for at falde til ro og få ny energi. Du kan få hjælp af en kinesiolog eller en zoneterapeut til at finde stederne, som du kan trykke på eller nulre. Det virker lige med det samme og løsner ubalancer.

Lær dine signaler at kende og respekter dem så vidt muligt. Og det bedste er selvfølgelig forebyggelse. Så det kommer der jo nok et andet blogindlæg om😊

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *