Du skal tude mens tid er

Hvis du ikke flæber mens tid er, sparer du op. Og ligesom i banken kan det komme tilbage med renters rente. For enten kommer følelserne ud på forkert tid og sted eller også æder de dig op indefra. Og når nu denne her smarte funktionalitet findes i vores krop, hvorfor så ikke bruge den til det, den er beregnet til?

Tårer kommer i tre udgaver:

  • Basale tårer smører dine øjne, så det ikke knaser, når du blinker.
  • Reflekstårer skyller fremmedlegemer væk fra øjnene som sand eller røg eller når du snitter løg.
  • Følelsesmæssige tårer udløses, når du er ked af det eller meget glad eller vred eller stresset.

Det er de følelsesmæssige tårer, der er størst udfordring med. Det er nogenlunde accepteret, at kvinder græder, men knap så meget når det gælder mænd. Og det kan jo godt være et problem, når man som sansestærk mand er følsom og tårerne ikke er så langt væk.

At græde anses for at være et svaghedstegn. Det forventes at du tager dig sammen og genvinder kontrollen. At tage sig sammen og være i kontrol for at undgå at græde anses for at være en styrke hos en mand.

Det kræver rigtig meget styrke at holde tårer tilbage.

Jeg har selv prøvet det. Det var virkeligt ubehageligt. Jeg var forholdsvis ny i svigerfamilien, da min kones elskede farmor døde. Til begravelsen synes jeg ikke, at det var passende, at det var mig der dominerede kirkerummet med højlydt og ubehersket vrælen, som jeg ellers plejer. Men så er der jo det der med orglet.

Det har en direkte forbindelse til mit indre. Så snart organisten rører den første tangent overføres orgelpibernes brusen til mig. Det hele strømmer op i hovedet og bliver enten ledt ud igennem øjnene som en svensk fos eller ophobes som en brusende tung hovedpine (er det så her man tager en brusetablet?).

I det her tilfælde var jeg fast besluttet på ikke at græde. Det lykkedes, men jeg var elendig inden i og havde mega ondt i hovedet. Det er meningen, at det skal ud med det samme. Ellers hober det sig op og forurener din krop og sjæl. Det er derfor, det hedder at græde ud. Ud med det. Ud af kroppen.

Gråd reducerer kroppens indhold af stresshormonet kortisol. Derfor føler du dig afslappet bagefter. I en krisesituation udløses stress ved at græde. Og hvis du kvæler tårerne, forhindrer det dig i at komme videre fra situationen. Ved at græde har du også overgivet dig og accepteret.

Husk at hvis du ikke reagerer på en følelse straks, risikerer du, at den kommer ud med et andet ansigt. Det kan være som skæld ud på børnene eller at du græder i en situation, som ellers ikke normalt berettiger til det. Hvis renten stiger for eksempel eller hvis du taber i ludo.

Hvis du græder i tide – græder du ikke i tide og utide.

Sansestærke mænd er i god kontakt med egne (og andres) følelser og har let til både latter og tårer. Men er du vokset op i et samfund, hvor det ikke er velset, at mænd har let til tårer, er det med til at øge følelsen af forkerthed. Og måske skammer du dig, når du kommer til at flyde over.

Skam er en rigtig tung følelse at have og kan virke drænende for din energi. Nogle kommer til at undskylde for at de har grædt eller vist følelser. Som om det er upassende, ydmygende eller uberettiget. Det er jo helt fjollet.

Andre mennesker kan have svært ved at rumme, at du græder. Ved at græde foran andre, kan du gøre dem forlegne. Det er deres problem og ikke dit. Du kender ikke deres historie og hvorfor de har svært ved at håndtere følelser. Så du skal bare eje det, der er dit. Græd hvis du har trang til det. Sig inde i dig selv:

Jeg tuder hvis det passer mig

Fordi det er sundt.

Skal man så bare tude løs? Ikke altid, vel? Det er ok, at en mand får tårer i øjnene på tv, fordi han har fået en ny have. Men jeg vil altså ikke græde over det. Selvom jeg bliver berørt af det. Det bliver jeg altid, når andre mennesker græder. Jeg vil have den følelse til at gå væk, fordi den ikke er min.

Så jeg siger inde i mig selv: ”Det er ikke mit” eller ”Retur til afsender”. Følelsen har typisk sat sig som en lille hovedpine og den forsvinder op ovenud af hovedet lige efter, at jeg har sagt en af de to sætninger. Det er forbløffende effektivt. Hvis du har det ligesom mig, kan du jo prøve det. Hvis du altså har lyst.

Og ellers skal du bare tude løs. Du er nemlig god nok, lige som du er.

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *