Bliver du stimuleret af stimulanser?

Hvad gør du, når du bliver overstimuleret? Når tankerne fylder for meget eller du bare har brug for at berolige dit nervesystem? Er du som sansestærk mand særligt disponeret for at bruge stimulanser? Hvilke bevæggrunde kan der være? Hvis du skulle erstatte det med noget andet, hvad skulle det så være?

 

Stimulanser skal forstås bredt. Der er mange muligheder for at flygte fra en turbulent hverdag:

  • Nikotin
  • Mad
  • Alkohol
  • Koffein
  • Sukker
  • Overdreven motion
  • Sex/porno
  • Spil
  • Facebook
  • Narko
  • Shopping
  • Indsæt din egen her, hvis jeg har overset den 

Der kan være flere gode grunde til at du som sansestærk mand har brug for stimulanser:

Dit nervesystem bliver meget nemt overstimuleret. Hvis du ikke ved, at du er sansestærk, er du måske frustreret og forvirret over din overstimulering og har brug for et eller andet til at dulme din uro med.

Måske spiser du på dine følelser? Bevidste eller – ofte – ubevidste følelser som måske har været forbudt i dit barndomshjem, kan ligge og ulme i din underbevidsthed. I stedet for at mærke dem, spiser du lige en kringle.

Måske er dit selvværd ikke lige frem i top? Mange sansestærke mænd er vokset op med en følelse af forkerthed. Fordi vi ikke passer ind i det øvrige samfunds værdier om tempo, udholdenhed og overfladiskhed, så prøver vi at tilpasse os. Det giver dårligt selvværd at føle, at man ikke hører til. Så sidder man måske lige pludseligt med en smøg mellem fingrene. For så ser man sej ud.

 

Sansestærke mænd har rigtig mange tanker om tilværelsen og har et såkaldt rigt indre liv. Alene det kan være overstimulerende. Flugten fra tankerne kan være fristende og måske kaster du dig over overdreven motion.

Så ja, sansestærke mænd er af flere grunde særligt disponerede for at bruge stimulanser.

Jeg har selv været sukkermisbruger i mange år. Og det er noget hø, for jeg får ondt i maven af det. Det har været en lang proces at finde ud af, hvad årsagen eller årsagerne er. Adskillige metoder har jeg prøvet og med gode resultater. Men desværre ofte kun på kort sigt, hvorefter jeg er faldet i igen. Nu har jeg fundet ud af, at jeg har været ret hård ved mig selv, fordi jeg ikke levede op til de værdier, som min far og resten af min familie gav udtryk for i min barndom. Jeg troede også det skulle være mine værdier. Dem har jeg gjort op med nu og har fundet mine egne. 

 

 

                        Her kommer lige fire tips:

 
  1. Find dine egne værdier og slip af med de gamle, hvis de ikke gavner dig. Det kan for eksempel en coach hjælpe dig med.
  2. Bliv bedre til at håndtere følelser. Start med at udvide dit ordforråd og bliv klogere på de forskellige følelser. Lur mig om der ikke kommer et blogindlæg om det senere her på siden.
  3. Hvis du har dårligt selvværd kan det være en god ide at rydde op i de overbevisninger om dig selv, som du har med i din rygsæk. Hvad er det der forhindrer dig i at være mere tilfreds med dig selv? En coach er uddannet i at spotte disse overbevisninger og udfordre dig på dem. Er de virkeligt sande?
  4. Find nogle andre måder til at berolige dit nervesystem. Meditation og vejrtrækningsøvelser virker for mig. En anden metode, som jeg selv bruger næsten hver dag, er akupressur. Du stimulerer kroppens meridianpunkter forskellige steder på kroppen for at falde til ro og få ny energi. Ligesom ved akupunktur. Du kan få hjælp af en kinesiolog eller en zoneterapeut til at finde stederne, som du kan trykke på eller nulre. Det virker lige med det samme og løsner ubalancer i dit fintfølende system.

Jeg ved godt, at hvis der er tale om misbrug, så er det ikke helt så enkelt. Men jeg håber, at du kan bruge indlægget her til noget. Og hvis jeg har sået bare et lille frø, er jeg glad.

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *